۱۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۰۵

یک برنامه ادبی جدید متولد شد/ حاشیه و متن کتاب در "کتابنامه"

یک برنامه ادبی جدید متولد شد/ حاشیه و متن کتاب در "کتابنامه"

مجری برنامه "کتابنامه" قرائت بخش‌هایی از کتاب، گفتگو با مولفان و مترجمان، گزارش و اخبار حوزه کتاب را از جذابیت‌های این برنامه که به تازگی پخش آن در شبکه چهار شروع شده است، دانست.

مهسا ملک‌مرزبان مجری برنامه "کتابنامه" با اشاره به جزییات این برنامه که پخش آن از سه‌شنبه 9 مهرماه در شبکه چهار سیما آغاز شده است به خبرنگار مهر گفت: "کتابنامه" یکی از برنامه های تولیدی سیماست که یک روز در میان آن را ضبط می کنیم و در آن آخرین اخبار مربوط به کتاب و تازه های نشر چه در داخل و چه در خارج از کشور اطلاع رسانی می شود.

وی به گفتگو با مترجمان و نویسندگان در این برنامه اشاره و بیان کرد: ما با دست اندرکاران و ناشران و نویسندگان حوزه کتاب در شهرستان ها هم گفتگو خواهیم کرد و نمی خواهیم حوزه کتاب و نشر تنها به تهران منحصر شود. همچنین در خصوص انتقال اخبار کتاب خارج از کشور، جشنواره ها و کتاب های موفقی که برنده جوایز شده اند نیز فعال عمل می‌کنیم. تلاش "کتابنامه" این است که به همه حواشی این حوزه و کتاب های مهم بپردازد.

این مجری تلویزیون که خود نیز در کار ترجمه فعال است، توضیح داد: در هر قسمت از این برنامه 2 تا 3 کتاب معرفی می شود که موضوعات آن در اتاق فکر برنامه مشخص و سعی شده به صورت وسیعی از کودک و نوجوان گرفته تا افراد میانسال و در حوزه های مختلف علمی، فرهگی، اجتماعی، ادبی و ... اخبار و جزییات این کتاب‌ها منتقل شود.

ملک مرزبان خواندن بخشی از کتاب را دلیلی بر جلب توجه بینندگان به این کتاب ها دانست و اضافه کرد: هرروزه بودن "کتابنامه" این فرصت را به بینندگان می دهد که با دنیای کتاب آشنا شده و برنامه را دنبال کنند. نکته مهم در این برنامه این است که معرفی صرف کتاب نیست. در واقع مجله کتاب است و چون هر شب به صورت منظم حدود ساعت 18:15 پخش می شود مخاطبان می‌توانند در جریان اخبار کتاب قرار گرفته و هر روز گفتگوهایی از مولفان و مترجمان و ... ببینند.

این برنامه به تهیه کنندگی علیرضا حائری و با مشارکت ناشران و متولیان دولتی کتاب تهیه و پخش می شود اما صدا وسیما تنها هزینه تولید برنامه را از مشارکت‌کننده ها دریافت می کند و هزینه پخش از فرستنده ها را خود متقبل می شود بنابراین مشارکت کنندگان حدود یک پنجم هزینه ها را پرداخت می کنند.

خبرهای فرهنگی و اقتصادی کتاب، معرفی کتاب‌هایی در حوزه علوم انسانی و تجربی، تماس با دست‌ اندرکاران تولید کتاب، گزارش تصویری مرتبط با کتاب ( رونمایی، نقد، تصمیم سازی، معرفی انتشارات و ...)، همچنین درج آخرین خبرها و گزارش فعالیت ناشران و نهادها به صورت زیرنویس و مسابقه‌ برای بینندگان از بخش‌های مختلف برنامه است.

علاقه‌مندان می‌توانند در ساعات 18:15 و 22:20 "کتابنامه‌" را از شبکه چهارم تماشا کنند.

مهسا ملک مرزبان از سال 75 در حوزه های مختلف کتاب به عنوان مترجم و نویسنده فعالیت داشته است. آخرین کتاب وی "بودن" نام دارد که در نشر آموت آماده چاپ است. وی همچنین اجرای برنامه های مختلف تلویزیون از جمله رادیو هفت و برنامه های علمی و فرهنگی دیگری را نیز بر عهده داشته است.

 

کد خبر 2147587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha